Recension av ”Simma med valar” skriven av BTJ (f.d. bibliotekstjänst) 20/1 2016

Martin Almqvist är fotograf och författare specialiserad på marina miljöer. Han har givit ut fotoböckerna Havets sång (2003), Valarnas värld (2007) och Global sea life (2010). Simma med valar innehåller endast drygt 10 svartvita bilder och är ingen fotobok. Den är däremot en mycket njutbar inspirationsbok för alla med intresse för havens fantastiska värld. Bokens 15 kapitel tar med läsaren på resor världen över. Några av alla möten som beskrivs är med kaskelot (Azorerna), späckhuggare (Lofoten), vitval (Kanada), rätval (Argentina) och knölval (Dominikanska republiken). Texten är faktarik, poetisk och intresseväckande. Den har stort värde för fotografer och fotointresserade. Författarens personliga upplevelser och tankar fångar alla med intresse för havsmiljöer i allmänhet och valmöten i synnerhet. Det är lätt att hitta rätt i boken med hjälp av innehållsförteckningen. Sist i boken återfinns en karta där beskrivna resmål världen över är markerade. Helhetsbetyg: 5.

Andra röster om "Simma med valar"
Vid läsningen av Simma med valar har jag lätt att identifiera mig i berättelserna om alla färder för att nå de perfekta bilderna. Min egen insikt är att i längden är den skrivna berättelsen oslagbar. En bok är i första hand något som ska läsas, inte bläddras igenom för bildernas skull. Och i Simma med valar finns språket och den personliga tonen.

Henrik Ekman
Acquisitions Executive
Wildlife and Science
SVT International

Boklysten, blogg om böcker:
Boken är lättläst och visst får fantasin vingar när man läser om kontakten med valarna. Almqvist har verkligen lyckats beskriva den kontakten så att jag tycker mig själv vara där och titta in i valens nyfikna ögon. För den som är fotointresserad är den här boken ett måste (och jag vet redan vem som jag ska tipsa att ge ett ex som present till sin fotointresserade man) men den passar också för dem som är intresserade/fascinerade av valar och möten med dessa fantastiska djur.

Lions Library, blogg om böcker:
Det märks tydligt att Almqvist är kunnig och medveten och han förmedlar en stor känsla. Det blir väldigt personligt vilket jag uppskattar. Storslagna möten varvas med fotografyrket, miljöbeskrivningar och egna reflektioner. Jag gillar sådana här reportageböcker där ett äventyr blandas med stor inlevelse och med små inslag av fakta, jag finner det väldigt fängslande.